Volvo V40 Forums banner

Verwijdering van de motorkapschakelaar/hoodsensor

16K views 1 reply 2 participants last post by  Tony1  
#1 ·
Hallo allemaal,

Het alarm van mijn V40 (RHD UK-markt) R-design uit 2016 ging met willekeurige tussenpozen af. Een intermitterende motorkapschakelaar leek de meest waarschijnlijke oorzaak te zijn, aangezien dit een veelvoorkomend probleem lijkt te zijn, ondanks het feit dat de motorkap correct werd weergegeven als open of gesloten op het dashboard.

Toen ik toegang kreeg tot de microschakelaar in de motorkapvergrendeling, ontdekte ik dat ik de schakelaar tot het klikpunt kon sluiten en de contacten nog steeds een hoge weerstand zouden hebben. De schakelaar gaf pas goed gesloten aan als er hard voorbij het klikpunt werd gedrukt, wat niet normaal is.

Ik kon geen informatie vinden over hoe ik toegang kon krijgen tot de schakelaar of deze kon verwijderen, dus hier is een overzicht. De schakelaar bevindt zich aan de onderkant van de vergrendeling aan de passagierszijde (RHD-auto), die zich dicht bij de linkerkoplamp bevindt (vanuit het perspectief van de bestuurder). Ik heb de vergrendeling verwijderd zonder de bumper te verwijderen, hoewel de toegang een beetje krap is, als volgt:

1) Verwijder de linkerkoplamp (2 bouten en een plastic vergrendelingscilinder, en met één stekker om los te koppelen).
2) Koppel de claxon los en verwijder deze (1 bout).
3) Verwijder 4 bouten die de vergrendeling vasthouden. 2 hiervan bevestigen de secundaire vergrendeling, die opzij kan worden gezet.
4) Open de plastic doos die om de kabelaansluiting klemt, waar deze aansluit op de kabel die in de auto loopt. Door de kabel los te koppelen, kan de vergrendeling vervolgens worden opgetild om een betere toegang te krijgen (sluit de motorkap niet terwijl de kabel is losgekoppeld!)
5) Scheid het vergrendelingsmechanisme van het onderste plastic gedeelte, dat gewoon vastklikt.
6) Maak de sensorschakelaar los en koppel deze los, die een inline connector heeft in de buurt van de kabelaansluiting.
7) Verwijder de smeltlijm onder de microschakelaar, buig vervolgens het plastic lipje en duw de microschakelaar van onderaf om deze los te maken. U zult de draden moeten doorknippen om de schakelaar te verwijderen.
8) De herinstallatie is het omgekeerde van de verwijdering!

De microschakelaar is een afgedichte hendeltype met afmetingen 15x5x7mm, normaal open. Het Farnell-onderdeel 2831795 kan geschikt zijn als de hendel iets wordt ingekort. Voorlopig heb ik gewoon de kale draadeinden aan elkaar gesoldeerd na het verwijderen van de schakelaar en de kabelboom weer aangesloten, zodat de motorkap altijd als gesloten wordt weergegeven. Tot nu toe lijkt het het probleem te hebben opgelost, aangezien het alarm sindsdien niet meer is afgegaan.

U kunt de schakelaar mogelijk omzeilen zonder de vergrendeling te verwijderen, door gewoon de pinnen van de open connector te verbinden (na het verwijderen van de koplamp voor toegang), maar wees voorzichtig om deze af te plakken om waterindringing te voorkomen.

De onderstaande foto's kunnen helpen!
De inline connector is bevestigd aan een witte plastic clip en schuift er gewoon af.