Ik kwam van een Fiesta Titanium en had daarna een Golf. Daarna kreeg ik de V40 na een Polo GT ertussen, maar het was tussen de Golf en de V40.
De Fiesta Titanium heeft een uitzonderlijk stevige rit met lage banden in een kleine auto en het windgeruis was verschrikkelijk. Hoewel ik de V40 CC kocht, vond ik het R-design lang niet zo hard als de Fiesta. Ik zou elke aankoop beperken tot 17" wielen op onze vreselijke wegen. Ik vond de Golf marginaal stiller qua wind- en weggeluid dan de V40, maar dat komt omdat mijn Golf 16" wielen had. De V40 is echter niet bepaald een lawaaierige auto.
Zowel de Mk7 Golf als de V40 hebben een geweldige interieurkwaliteit, maar de V40 is gewoon een veel fijnere plek om te zitten en de knoppen en wijzerplaten zitten allemaal op logische plaatsen (behalve de lichtschakelaar, die is gewoon dom geplaatst!). De Golf heeft de grotere kofferbak en is momenteel goedkoper om te kopen met alle deals, omdat VW wanhopig op zoek is naar klanten. Hij behoudt ook beter zijn waarde als je je daar zorgen over maakt. De Volvo wordt standaard geleverd met climate control, terwijl de Golf adaptieve cruise control heeft.
Ik heb de oude 1.6 diesel en hoewel hij precies dezelfde mpg heeft als de Golf 1.6, haal ik in de Volvo maar 60 mpg, terwijl ik in de Golf 68-70 mpg haalde. De verzekering is voor beide auto's ongeveer hetzelfde voor mij.
Toen ik de keuze tussen de twee maakte, heb ik ze allebei getest en op papier was de Golf logischer. Hij was zuiniger (ik reed dezelfde testroute), stiller en een stuk goedkoper per maand voor mij op financiering. Ik heb er zelfs een besteld. De volgende dag heb ik mijn bestelling echter geannuleerd en mijn V40 besteld en ik kan je vertellen dat ik nog nooit zo blij ben geweest. Het is een fantastische auto die je niet vaak ziet, in tegenstelling tot de Golf, en hij verslaat de Golf met gemak voor mij omdat hij leuk is om in te rijden, de stoelen uitzonderlijk comfortabel zijn en het interieur veel karakter heeft om te voorkomen dat ik me verveel. Ik vind ook dat de V40 er goed uitziet, terwijl de Golf er voor mij gewoon uitziet als elke Golf ervoor.
Test ze allebei zo lang mogelijk, dat is mijn advies. Beide zijn uitstekende auto's, maar na een Golf te hebben gehad, kon ik er geen andere meer hebben, omdat ze voor mij saai zijn, ondanks dat ze op papier beter zijn. Ik zou echter gemakkelijk een andere V40 kunnen hebben, want het is zo'n prachtige auto.