Is het een 1.6 of 2.0 D2? De 1.6 heeft meestal de 278mm schijven.
Je kunt het verschil tussen de 320mm en 300/278mm remmen zien door gewoon door de wielen te kijken.
De 320mm remklauwen zien er zo uit:
Ze worden meestal alleen gemonteerd op de krachtigere varianten.
De 278mm en 300mm remmen zijn iets moeilijker uit elkaar te houden omdat ze dezelfde remklauw gebruiken, maar met verschillende remklauwdragerbeugels. De 278mm remklauw en drager zien er zo uit:
De remklauwdrager heeft de maat erin gegoten, samen met het Volvo onderdeelnummer. Als de spaken van het wiel in de juiste positie staan, dan zie je, als je voor het voorwiel aan de bestuurderskant staat en naar de voorkant van het bovenste deel van de remklauwdrager kijkt, het onderdeelnummer en '278' erin gegoten, zoals dit:
De 300mm remklauwdrager heeft meer prominente 'hoorns' aan de boven- en onderkant:
Nogmaals, ze hebben ook de maat in de voorkant van de bovenkant gegoten, samen met het onderdeelnummer:
Wat betreft vervanging, de remsystemen worden voor Volvo gemaakt door ATE. Je kunt OEM ATE onderdelen krijgen die iets goedkoper zijn dan die van Volvo. Het komt meestal rechtstreeks uit de Mk2.5 Ford Focus onderdelenbak (de 320mm remmen zijn hetzelfde als die op de Focus ST).
De 278mm/300mm versies zijn tenminste heel gemakkelijk zelf te vervangen. Je hebt een krik nodig, een staalborstel (om remstof en roest te verwijderen), een tang (om de borgveer te verwijderen en terug te plaatsen), een 7mm inbus/inbussleutel of -dop (om de glijbouten waar de remklauw op rijdt los te draaien), een 13mm moersleutel of -dop (om de remklauwdrager van de naaf te verwijderen), een kruiskopschroevendraaier (om de schroef van de schijf vast te zetten), wat kopervet (om de glijbouten, de achterkant van de remblokken en het wieloppervlak bij de montage te smeren) en wat blauwe Loctite (om de remklauwdragerbouten bij de montage vast te zetten, hoewel dit optioneel is).