Volvo V40 Forums banner

D2 2019 Oliepeil

1 reading
5.8K views 5 replies 3 participants last post by  RS3100  
#1 ·
Hallo mensen,
een paar dagen geleden heb ik mijn V40 D2 thuis onderhouden. Ik heb precies 5 liter olie bijgevuld (handleiding zegt 5,2 liter) en van de boordcomputer was het niveau 18 mm. Toen heb ik nog eens 100 ml bijgevuld en het niveau steeg tot 19,5 mm.
Ik heb overal gezocht naar het werkplaatshandboek zonder het te vinden. De andere info die ik vond, ging denk ik over een oudere versie van de motor (25-49 mm).
Kan iemand mij vertellen wat het ideale bereik is?
Bedankt

#2 ·
Voor mij is het normale niveau 39-42 mm, maar ik heb een 2.0 liter VEA benzine. Ik heb andere berichten gezien die verwijzen naar ongeveer 19 mm oliepeil bij de diesel VEA motoren, wat ik nogal vreemd vind, aangezien ik begrijp dat de blokgietstuk en de carter in wezen hetzelfde zijn, hoewel ik weet dat de juiste dieselmotoroliehoeveelheid ongeveer 0,3 tot 0,7 liter minder is dan bij de benzinemotoren (nieuwere benzinemotoren hebben een lagere capaciteit dan de originele gietstukken). Het belangrijkste probleem met olieverversingen op deze motoren is dat als het nieuwe niveau aanzienlijk verschilt van het oude niveau, de software op de auto berichten over een laag oliepeil kan weergeven, zelfs als het niveau normaal is, of zelfs als het te vol is, de reden is dat het bewakingsalgoritme op de auto werkt op gemiddelde metingen over meerdere ritten in plaats van in realtime, en in de war raakt door een mogelijke plotselinge verandering in het oliepeil (hoewel het in mm gemeten niveau via EOBD realtime is).

Volvo-dealers hebben een tool en/of kunnen een functie in VIDA gebruiken om na een olieverversing een tijdelijk verkeerd "correct" oliepeil in de auto in te voeren, dat een korte periode aanhoudt totdat het oliealgoritme de tijd heeft gehad om een nieuwe waarde te herberekenen.

Heb je het oliepeil gemeten voordat je de oude olie aftapte? Dat is wat ik doe. Ik heb het eerst gemeten na de eerste garantieservice van de dealer en het niveau genoteerd (42 mm). Het was 12 maanden later niet veranderd toen ik mijn eerste olieverversing deed. Ik heb de exacte hoeveelheid olie gemeten die uit de carter en het filter werd afgetapt, vervolgens bijgevuld met dezelfde hoeveelheid, de motor kort laten draaien om het filter te vullen, gewacht tot het niveau zich had gestabiliseerd, vervolgens een andere meting gedaan en langzaam minder dan 0,1 liter olie toegevoegd om het op exact hetzelfde niveau als voorheen te brengen. Ik heb dit nu vier keer gedaan en heb geen problemen gehad met valse metingen.

Kortom, als je de verversing een paar dagen geleden hebt gedaan, meer dan ongeveer 30 km met de auto hebt gereden en geen waarschuwingsberichten hebt gehad om olie toe te voegen of om je te informeren dat een olieservice vereist is, of de rode waarschuwingslamp, dan moet het oliepeil binnen de tolerantie liggen.

Als het helpt, zijn dit de metingen die ik heb gedaan van mijn auto bij het bijvullen, maar die van jou kunnen natuurlijk verschillen:

Image

#3 ·
Bedankt voor de reactie
Ik heb het niveau gemeten voordat ik de olie ververste en het was ongeveer 18 mm, maar de laatste service is niet door een Volvo-dealer gedaan. De afgetapte olie was iets meer dan 5 liter, dus ik heb dezelfde hoeveelheid bijgevuld en ik heb er vertrouwen in, ik heb 100 km gereden na deze service zonder problemen.
Ik heb voor of na de service nog nooit een waarschuwingsbericht gehad, maar ik ben een beetje bezorgd over de betrouwbaarheid van de oliesensor.

#4 ·
Klinkt prima voor mij. Als je geen waarschuwing had voor de olieverversing, een vergelijkbare hoeveelheid hebt toegevoegd en sindsdien geen problemen hebt gehad, zou ik zeggen dat alles in orde is. Er is een bereik van 0,8 liter tussen het minimum- en maximumpeil bij de VEA-motoren, en de maximale capaciteit is 5,2 liter. De motor werkt hetzelfde, of het peil nu op het minimum of maximum staat; er is absoluut geen voordeel om tot het absolute maximum te proberen te vullen, in feite kan het bij een moderne diesel leiden tot extra problemen in verband met DPF-regeneraties.

Dus ik zou zeggen dat alles in orde is. Het enige probleem is hoe gevoelig het boordniveau-algoritme kan zijn voor veranderingen in het oliepeil, zoals die zich kunnen voordoen na een olieverversing. Dat heb je niet gehad, en de DIM zal je op de hoogte stellen als het peil het minimum bereikt of het maximum overschrijdt. Alleen de DIM-niveau berekening voor de grafische weergave wordt gemiddeld uit de sensorwaarden. De sensorwaarden zelf zijn nauwkeurig tot op 1/100 millimeter en worden in real time verzonden.

#6 ·
Ik heb een paar weken geleden de olie en het filter van mijn 2016 VEA-motor D2 vervangen en er 5,2 liter in gedaan.
De meter geeft nu 'Oliepeil ok' aan en ik weet dat het de juiste hoeveelheid is die ik erin heb gedaan, dus dat is goed genoeg voor mij!
5,2 liter is echter de maximale normale capaciteit van de dieselmotor. Omdat het onmogelijk is om alle olie uit de motor te laten weglopen, zal er altijd wat olie in de kanalen etc. in de motor achterblijven. Door 5,2 liter toe te voegen, zou dit betekenen dat hij waarschijnlijk iets te vol zit, hoewel niet kritiek. Het is ook een goede gewoonte om wat speling te laten bij moderne dieselmotoren vanwege de mogelijkheid van olieverdunding tijdens DPF-regeneraties, waardoor het niveau tussen de onderhoudsbeurten boven het maximum kan stijgen en het fenomeen van diesel-runaway kan riskeren.

Er is geen voordeel om te streven naar de maximale markering op de peilstok bij het bijvullen of verversen van olie, de motor werkt net zo effectief tussen minimum en maximum, dus tenzij ik een motor heb waarvan ik weet dat hij vrij snel veel olie verbruikt, streef ik altijd naar een niveau van half tot driekwart tussen min en max.

Bij een van de dieselvoertuigen die ik bezit, wordt de oliecapaciteit opgegeven als 5,9 liter, maar het toevoegen van die hoeveelheid olie bij een olieverversing resulteert altijd in overvulling op de peilstok. Het dealernetwerk voegt slechts 5,4 liter toe bij een olieverversing, waardoor het niveau rond de driekwart markering op de peilstok blijft en elke mogelijkheid van regen-stijgende niveauproblemen wordt vermeden.