Voor mij is het normale niveau 39-42 mm, maar ik heb een 2.0 liter VEA benzine. Ik heb andere berichten gezien die verwijzen naar ongeveer 19 mm oliepeil bij de diesel VEA motoren, wat ik nogal vreemd vind, aangezien ik begrijp dat de blokgietstuk en de carter in wezen hetzelfde zijn, hoewel ik weet dat de juiste dieselmotoroliehoeveelheid ongeveer 0,3 tot 0,7 liter minder is dan bij de benzinemotoren (nieuwere benzinemotoren hebben een lagere capaciteit dan de originele gietstukken). Het belangrijkste probleem met olieverversingen op deze motoren is dat als het nieuwe niveau aanzienlijk verschilt van het oude niveau, de software op de auto berichten over een laag oliepeil kan weergeven, zelfs als het niveau normaal is, of zelfs als het te vol is, de reden is dat het bewakingsalgoritme op de auto werkt op gemiddelde metingen over meerdere ritten in plaats van in realtime, en in de war raakt door een mogelijke plotselinge verandering in het oliepeil (hoewel het in mm gemeten niveau via EOBD realtime is).
Volvo-dealers hebben een tool en/of kunnen een functie in VIDA gebruiken om na een olieverversing een tijdelijk verkeerd "correct" oliepeil in de auto in te voeren, dat een korte periode aanhoudt totdat het oliealgoritme de tijd heeft gehad om een nieuwe waarde te herberekenen.
Heb je het oliepeil gemeten voordat je de oude olie aftapte? Dat is wat ik doe. Ik heb het eerst gemeten na de eerste garantieservice van de dealer en het niveau genoteerd (42 mm). Het was 12 maanden later niet veranderd toen ik mijn eerste olieverversing deed. Ik heb de exacte hoeveelheid olie gemeten die uit de carter en het filter werd afgetapt, vervolgens bijgevuld met dezelfde hoeveelheid, de motor kort laten draaien om het filter te vullen, gewacht tot het niveau zich had gestabiliseerd, vervolgens een andere meting gedaan en langzaam minder dan 0,1 liter olie toegevoegd om het op exact hetzelfde niveau als voorheen te brengen. Ik heb dit nu vier keer gedaan en heb geen problemen gehad met valse metingen.
Kortom, als je de verversing een paar dagen geleden hebt gedaan, meer dan ongeveer 30 km met de auto hebt gereden en geen waarschuwingsberichten hebt gehad om olie toe te voegen of om je te informeren dat een olieservice vereist is, of de rode waarschuwingslamp, dan moet het oliepeil binnen de tolerantie liggen.
Als het helpt, zijn dit de metingen die ik heb gedaan van mijn auto bij het bijvullen, maar die van jou kunnen natuurlijk verschillen: