Heb sinds die tijd geen problemen gehad - niets gemeld bij de eerste servicebeurt. De laatste 10.000 km of zo lijkt het oliepeil niet te dalen.
Tiff, wil je zeggen dat we de olie vaker moeten verversen dan de aanbevolen 12.000 mijl? Gezien je advies, zal ik mijn Volvo af en toe wat harder laten rijden - tenminste, ik heb een goede reden om plezier te hebben

.
Ik zou zeggen dat als je van plan bent de auto lang te houden, dan ja, ververs de olie vaker - zo niet, dan is het denk ik het probleem van de volgende eigenaar, of die daarna. Ik zal vanaf nu om de 6.000 km verversen. Ik had vergelijkbare bevindingen als jij in de eerste 10.000 km - moest ongeveer 1/2 liter olie bijvullen bij ongeveer 6.000 km. Ik heb de mijne voor de servicebeurt bij 9.500 km gebracht, omdat ik het wat langer heb laten inlopen... Ik weet dat als je Alfa-motoren voorzichtig inrijdt, ze later in hun leven olie verbruiken, degenen die vanaf dag één vrij hard zijn gereden, gebruiken geen olie... had dezelfde ervaring met oudere Vauxhall-motoren.
Ik ben nog niet 100% zeker van de werking van de regeneratie op de V40, maar sommige DPF-uitgeruste auto's spuiten extra brandstof in de verbrandingskamer tijdens de regeneratie, wat ervoor kan zorgen dat het oliepeil stijgt omdat het wordt verdund met brandstof - ik denk dat mijn D2 twee keer is geregenereerd omdat de temperatuur iets is gestegen en de koelventilator 10 minuten heeft gedraaid nadat hij was uitgeschakeld - de enige keer dat de ventilator ooit aanging.
Als je een vervangende turbo in een HDi/TDCi-motor plaatst, wordt de turbo geleverd met een hele pagina instructies, waarvan één is dat de garantie vervalt tenzij de olie elke 3000 mijl wordt ververst. Ook moeten de olieleiding en de filters in de banjo-bouten worden vervangen en moet de carterpan eraf om alle rommel te verwijderen en moeten de oliepomp en de opnemer ook worden gecontroleerd/vervangen... het IS zo'n (vermijdbaar) probleem.