Volvo V40 Forums banner

Start/stop werkt niet altijd?

5 reading
21K views 20 replies 13 participants last post by  chiptivo  
#1 ·
Hallo,
Ik heb mijn V40 pas een week en heb er tot nu toe pas 3 keer mee gereden.
De eerste keer werkte de start/stop helemaal niet. Gisteren werkte het wel, wat geweldig was... toen besloot het vandaag weer niet te werken.
Is er iets mis met de elektra in de auto of is dit iets wat verwacht kan worden?
Bedankt bij voorbaat

#2 ·
Hoi,
Ik heb mijn V40 pas ongeveer een week en heb er tot nu toe pas 3 keer mee gereden.
De eerste keer werkte de start/stop helemaal niet. Gisteren werkte het wel, wat geweldig was... toen besloot het vandaag weer niet te werken.
Is er iets mis met de elektra in de auto of is dit iets wat je kunt verwachten?
Bedankt op voorhand
Hoi,
Ik had hetzelfde probleem ongeveer 5 weken geleden toen ik de mijne kocht, ik bracht hem naar Volvo en ze zeiden dat de batterij een beetje leeg was en dat ik er een beetje mee moest rijden om hem volledig op te laden en dat het dan goed zou zijn, en dat is het :). Iets heeft te maken met de hoeveelheid energie die nodig is om de auto steeds weer te starten. Ik hoop dat dit helpt, het kan iets anders zijn voor jou, laten we hopen van niet.

#6 ·
Hallo.

Maak je korte reizen? De start/stop-accu is een tweede accu en is veel kleiner dan de hoofdaccu.

Toen we de auto voor het eerst kregen, zat ik er gewoon in met de motor aan op onze oprit, ongeveer een half uur lang. Dat leek te helpen.

Ik ben gewoon nerveus over de start/stop-functie. Ik heb de onderliggende zorg dat de auto niet meer start in de file.

#7 ·
Ik had hetzelfde probleem dat start/stop niet beschikbaar was en er af en toe waarschuwingen voor een bijna lege batterij verschenen. Zoals de meesten van ons is de auto het afgelopen jaar beperkt geweest tot korte ritten. Probleem opgelost door de batterij een paar uur aan een druppellader te leggen. Duimen dat de batterij het nog 6 maanden volhoudt voordat we de auto aan het einde van de lease terugbrengen.

#8 ·
Er zijn een paar redenen. Als u naar de Driv-E-opties in de auto-instellingen gaat, wordt u verteld of start-stop beschikbaar is of waarom niet.
Er zijn een aantal redenen:
1. De batterij is bijna leeg
2. De motor is koud
3. Er is te veel stroomverbruik van de batterijen (meestal in de winter als u lichten, stoelverwarming, verwarmde schermen aan hebt)
4. Op zeer warme dagen als er vraag is naar ventilatoren of airconditioning
5. Als u een diesel hebt en de motor een DPF-reinigingscyclus uitvoert.

Omdat deze week vrij warm is, rijdt u korte afstanden en de auto heeft mogelijk een tijdje op het voorterrein gestaan, waardoor meer dan een van de bovenstaande voorwaarden allemaal kunnen interageren.

#15 ·
Er zijn een paar redenen, als je naar de Driv-E-opties in de auto-instellingen gaat, wordt je verteld of start-stop beschikbaar is of waarom niet.
Er zijn een aantal redenen:
1. De batterij is bijna leeg
2. De motor is koud
3. Er is te veel stroomverbruik van de batterijen (meestal in de winter als je lichten, stoelverwarming, verwarmde schermen aan hebt)
4. Op zeer warme dagen als er vraag is naar ventilatoren of airconditioning
5. Als je een diesel hebt en de motor een DPF-reinigingscyclus uitvoert.

Omdat deze week vrij warm is, rijd je korte afstanden en de auto heeft misschien al een tijdje op de parkeerplaats gestaan, dus meer dan één van de bovenstaande voorwaarden zouden allemaal kunnen interageren.
Helemaal eens met Tony en het bovenstaande.
Voor mij gebeurt het soms de 2, 4 en ik denk punt 5.

#10 ·
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal hem dit weekend meenemen voor een behoorlijke run, ik ben benieuwd of dat een verschil maakt.
Een lange run zal de batterij opladen en de motor op temperatuur brengen. Ik merk dat hij op warme dagen wel aanslaat, maar de motor slechts ongeveer zo lang uitschakelt als de verkeerslichten twee keer veranderen (in een rij) voordat de vraag naar de airco hem dwingt opnieuw te starten.

#12 ·
dank u, ik leer elke dag nieuwe dingen over deze auto
Er is een hele draad over verborgen functies. Dingen als het dimmen van de kaartverlichting, de gekleurde theaterverlichting, internetradio, verborgen zakken in de stoelen, het hangt gewoon af van het modeljaar en het uitrustingsniveau

#13 ·
Het kan meer dan een uur duren om de batterij voldoende op te laden zodat deze voldoende lading heeft in beide batterijen om de S/S te laten werken. Voor de lockdown had de auto bijna altijd S/S beschikbaar, ik gebruikte de auto dan elk weekend en een keer doordeweeks. Tijdens de lockdownmaanden werkte de S/S zelden, ook gebruikte ik de auto zelden. Als je de auto op een koude ochtend start, is het onwaarschijnlijk dat S/S werkt, zelfs als je batterij voldoende is opgeladen, net zo als het boven de 30 graden is, schakelt S/S nooit in.

#14 ·
Snel rijden helpt niet echt. Auto's met start/stop hebben slimme dynamo's. Ze laden het meest op bij uitrollen (gas dicht) of bij het remmen. Bij het gebruik van het gaspedaal om de auto vooruit te bewegen of de snelheid te handhaven, wordt de laadstroom teruggeschroefd om de belasting van de motor te verminderen en de uitstoot te minimaliseren. Het batterijmanagementsysteem houdt de batterij op ongeveer 85% SOC om opladen van de slimme dynamo op te slaan en opnieuw te gebruiken bij de volgende motorstop, maar het betekent ook dat de batterij minder speling heeft voordat hij de bodem bereikt waarop het systeem start/stop uitschakelt om de batterij SOC te behouden.

Het beste wat je voor je mentale welzijn kunt doen, is je er geen zorgen over maken en de auto het zelf laten uitzoeken. Het werkt wanneer de ECU's het willen, en niet wanneer ze anders beslissen. Laat de auto gewoon zijn ding doen ;)

#20 ·
Hoi,
Ik heb mijn V40 pas ongeveer een week en heb er tot nu toe pas 3 keer in gereden.
Is er iets mis met de elektra in de auto of is dit iets wat verwacht kan worden?
Bedankt op voorhand
Ik heb mijn batterijen laten controleren bij mijn lokale Volvo-dealer en ze ontdekten dat de secundaire batterij niet werkte. Ik heb een nieuwe laten plaatsen en alles werkt prima. De infotainment-eenheid bleef niet aan staan ​​als de ontsteking uit was, maar dat is nu ook allemaal goed.